arrow_drop_up arrow_drop_down
5 februari 2021 

Omgaan met stress

symphaticus relaxt ondernemen alexander stress

Stress

We hebben er allemaal mee te maken: stress. Een beetje stress is goed en hebben we nodig. Als we continu aan stress worden blootgesteld, is dit schadelijk. Stress kan op langere termijn tot een burn-out leiden.

Bij stress wordt er een prikkel gestuurd naar de amygdala. De amygdala is een amandelvormige kern en bevindt zich midden in de hersenen. De amygdala zet na een stressprikkel ons autonome zenuwstelsel ‘aan’. Dit autonome zenuwstelsel is onder meer verantwoordelijk voor de bloeddruk, ademhaling en lichaamstemperatuur.

Sympathicus

De sympathicus reageert met de welbekende vecht- of vluchtmethode. De sympathicus zorgt voor de aanmaak van extra hormonen (cortison, adrenaline nonadrenaline) in het bloed. Het gevolg hiervan is dat we in een opperste staat van paraatheid komen. We gaan sneller ademen, krijgen extra energie en zijn klaar voor de strijd. Je hebt dit vast wel gemerkt toen je plotseling op iets moest reageren (bijvoorbeeld een auto die je niet zag aankomen).

We leven in een maatschappij met veel prikkels. We krijgen veel mailtjes, er is social media, veel telefoontjes, verkeer en deadlines. Onze sympathicus maakt geen onderscheid tussen de stressreactie op een tijger uit de tijd van onze ‘oer’voorouders en de stressreactie op een mailtje. De sympathicus draait in ons moderne leven daardoor overuren.

Gevolg: Alle energie gaat naar deze (stress)reactie. De andere processen in ons lichaam worden daardoor op een laag pitje gezet. Het gevolg hiervan is dat onze vitale organen minder energie krijgen. Onze spijsvertering wordt stilgezet en ons immuunsysteem ook. De kans is groter dat we ziek worden. Deze ‘stressstand’ kost veel energie en kan op termijn een burn out tot gevolg hebben.

Het is belangrijk om bij jezelf de stress kenmerken te herkennen. Ben je vaker ziek? Hoe is je ademhaling? Hoe zit het met je spierspanning? Tijdens mijn training  behandel ik de meest voorkomende kenmerken van stress en bied hier oplossingen voor die je meteen kunnen helpen.

Stress bij mij

Ook in mijn leven en in mijn ondernemingen zijn er veel stressoren. Hier kan ik wel een boek over vol schrijven. Hetzelfde geldt voor de manier(en) hoe ik hier mee om ga en ben gegaan.

Wat mij heeft geholpen is een combinatie van factoren. Dit begon met het herkennen van (stress)kenmerken bij mijzelf. Vervolgens ben ik langzaam aan aanpassingen gaan doen in mijn leefstijl. Zo ben ik begonnen met meditatie, ben ik anders gaan eten en meer bewegen. Daarnaast stap ik nu dagelijks in een ijsbad  en plan vaker momenten voor mijzelf in om even afstand van alles te nemen.

Het effect hiervan was dat ik mijn ondernemingen beter kon aansturen en relaxter werd. Mijn boek heet niet voor niets: De relaxte ondernemer.

 

Vond je dit een leuke blog? Download dan hier mijn e-book met nog meer inspirerende tips/onderwerpen.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies