arrow_drop_up arrow_drop_down
2 februari 2021 

Crisis: Ondernemen in tijden van Corona

ondernemen in crisitijd

Crisis dwingt je iets te doen

Een veelbesproken onderwerp deze tijd: hoe ga je als ondernemer om met deze Corona crisis. Ik zie de crisis (Corona of elke andere crisis) als de externe omstandigheden waar je als ondernemer iets mee moet en kan doen.

Een crisis zet alles onder de druk. Processen die voorheen eenvoudig gingen gaan plotseling moeizaam of niet meer. Hierdoor kun je meteen zien welke processen er in je bedrijf goed lopen en waar je problemen – de zwakke plekken – zitten. Vooral dit laatste wordt meteen uitvergroot. Als die problemen nog niet groot genoeg zijn heb je geluk en kun je er iets aan doen. Sterker nog, dan moet je er iets aan doen.

Een crisis legt meteen bloot waar je risico’s zitten en waar de pijn zit. Bij ons zagen we dat in sommige ondernemingen in een dag tijd alle opdrachten werden stilgelegd. Er werd voorheen gewerkt met zzp’ers maar wij hadden een deel van hen de afgelopen jaren in dienst genomen. Dit zorgde voor geen inkomen maar wel vaste lasten. We zijn meteen begonnen met dit proces terug te draaien.

Daarnaast zijn we ook gaan kijken welke processen en opdrachten rendabel waren en welke niet. Ook dit zorgde ervoor dat we een aantal opdrachten hebben stopgezet en bepaalde locaties zijn gaan sluiten of anders zijn gaan inrichten. Tegelijkertijd zijn we wel gaan door investeren in zowel (persoonlijke) groei, personeel en cursussen. Dit konden we doen doordat we een buffer hadden opgebouwd en zo konden we voorkomen dat we stil kwamen te staan of achteruit gingen.

Crisis : denk ik mogelijkheden

Een ander belangrijk punt: Denken in kansen en mogelijkheden. Door een crisis kunnen veel dingen niet meer. Maar er zijn (bijna) altijd mogelijkheden. Zo zag je bijvoorbeeld dat restaurants en winkels overgingen op thuisbezorging. De ontwikkeling van offline naar online die al jaren gaande was nam ineens een enorme sprong voorwaarts. Kansen die er eigenlijk altijd al waren maar onder druk nu versneld werden.

Ook bij ons zijn een deel van de fysieke overleggen naar online meetings. Dit zal ook na de crisis blijven bestaan. Vooral in de bedrijven en gebieden waarin collega’s elkaar weinig spreken en zien.

Alleen … je moet de kansen wel zien en er ook wat mee willen doen. Vooral in het begin (eerste golf) zag je veel ondernemers nog afwachtend zijn en hopen dat het overwaaide. Dat laatste hoopten we allemaal maar het is altijd handig om een plan B achter de hand te hebben en dit dan ook meteen uit te rollen. Better safe then sorry.

Crisis? Investeer in jezelf

Wat ik altijd zou blijven doen: in jezelf blijven investeren. Doordat veel afspraken niet door konden gaan heb ik de tijd genomen om meer te mediteren, boeken te lezen en (online) cursussen en workshops te volgen (en geven). Mocht het dan straks allemaal weer ‘los’ gaan dan neem ik deze kennis mee en geeft me dat een voorsprong. Immers…kennis is macht.

En soms is het echt pech. Vooral als je nu in de reisbranche (internationaal) werkt bijvoorbeeld. Dan is het te hopen dat je buffers groot genoeg zijn om te overleven.

Ook tijd over en zin om in jezelf te investeren? Dan raad ik je aan om ook mijn andere blogs te lezen, onze podcasts te beluisteren (ondernemersgeest met Elyon en Alexander)  en mijn online training te bestellen. Ik weet zeker dat jij – net als de andere deelnemers – hier je voordeel mee gaat doen.

Vond je dit een leuke blog? Download dan hier mijn e-book met nog meer inspirerende tips/onderwerpen.

Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies